Zakoni i propisi o gumama

Nije moguće voziti bilo koju željenu gumu na vašem automobilu i stoga gume koje odaberete treba da imaju odobrenje za vaše vozilo. Kada je reč o gumama, postoji još nekoliko propisa osim neophodnog odobrenja guma.

Ovde možete pronaći zakone i propise o gumama:

Odobrene gume

Da biste saznali koje gume su dozvoljene na automobilu ili motociklu, obično je korisno pogledati dokumentaciju vozila. Često je slučaj da su dozvoljene i druge veličine, ali izmene se moraju registrovati, inače će registracija i osiguranje isteći. Mnogi proizvođači guma nude na svojim veb stranicama mogućnost da se prijave za takve odobrene gume unosom sledećih informacija:

EU oznaka za gume

EU oznaka za gume ili evropska uredba o označavanju guma je obavezna za proizvođače guma od 1. novembra 2012. EU oznaka za gume je dizajnirana da proceni određene kriterijume za gumu. Tri različite oblasti će biti testirane. Prvo, tu su otpor kotrljanja, prianjanje na mokrom i buka kotrljanja koju guma izaziva na putu.

Ova uredba je revidirana i biće zamenjena od 1. maja 2021. Uredbom (EU) 2020/740, koja će biti predmet novih zahteva. Ovom uredbom EU pre svega želi da zaštiti životnu sredinu. Stoga, kupci moraju da traže oznaku EU za gume kada kupuju proizvode koji imaju dobre rezultate u ovom pogledu.

Otpor kotrljanja

Otpor kotrljanja gume ima direktan uticaj na potrošnju goriva vozila. EU oznaka za gume koristi klasifikaciju za testiranje otpora kotrljanja, gde A označava najmanji, a E najveći otpor kotrljanja. Ako obratite pažnju na ovu tačku pri kupovini guma, oznaka za gume EU ga dodeljuje klasama. Skala ima samo 5 klasa (A do E), pri čemu je A najefikasnija.

Etiketa za gume

Vet Grip

Prianjanje na mokrom je takođe ocenjeno u 5 klasa od A do E na etiketi EU za gume. Klasifikacija prianjanja na mokrom se odnosi na put kočenja u poređenju sa referentnim pneumatikom. Gume klase A imaju mnogo kraći put kočenja od guma klase E, što može spasiti živote u hitnim slučajevima.

Buka

Treća tačka se odnosi na buku kotrljanja gume (od A, B, C), odnosno na glasnoću koju guma dostiže tokom vožnje. EU oznaka za gume pokazuje nivo buke kotrljanja u decibelima. Pored informacija koje daje EU oznaka za gume, prilikom kupovine gume treba uzeti u obzir i druge faktore, kao što su životni vek i kvalitet gume. Prema novoj uredbi, koja će se ažurirati od 2021. godine, postoje i opcije da se (pored simbola buke) uključi simbol za prianjanje u uslovima leda i/ili u uslovima jakog snega na standardnu oznaku.

Gume dizajnirane za teške snežne uslove imaju simbol "3 vrha i sneg" ili "Alpine" na bočnom zidu. Nordijske zimske gume za upotrebu na ledenim površinama nose novi simbol koji predstavlja ledeni stalagmit.

Za svaku oznaku tipa pneumatika postoji KR kod sa vezom do baze podataka proizvoda EU (EPREL).

Na kraju, svaki kupac mora da odluči o značaju oznake EU za gume.

Obaveza nošenja rezervnog točka

Mnogi vozači se pitaju da li je rezervni točak obavezan. Odgovor leži u činjenici da mnogi proizvođači automobila svoja nova vozila više ne opremaju rezervnim točkom, već samo kompletima za popravku. Ipak, oni bi to svakako učinili da je to neophodno. I zaista, ne postoji zakon za rezervni točak ili komplet za popravku guma. Ipak, trebalo bi da bude u vašem interesu da imate rešenje za probušenu gumu. I imajte na umu da, za razliku od korišćenja rezervnog točka, morate da se odvezete do najbliže garaže odmah nakon upotrebe kompleta za popravku.


Na gore